cirkevne stupnice

Moderátor: Moderators

cirkevne stupnice

Příspěvekod jasomto » stř zář 26, 2007 11:29

1./ podla akych pravidiel je mozne zvysovat,ci znizovat intervali tychto stupnic?su nejake pravidla?
2./ akym sposobom zmenit toninu v skladbe aby to nenarusilo cely dej
3./ ake vztahy su medzi T,S,D a ostatnymi intervalmi?mam na mysli to ze prima,tercia,sexta a oktava maju tonicky charakter atd...ako s tym pracovat v praxi?
IAmTO
Uživatelský avatar
jasomto
 
Příspěvky: 475
Registrován: ned úno 11, 2007 23:07
Bydliště: earth

Příspěvekod crowley_ » stř zář 26, 2007 12:42

len tak pre zaujimavost ... ake su to "cirkevne stupnice"?
(nieje to nahodou dnesna molovoa stupnica?)
Epiphone G-400 (snimace Gibson 498T)
Mesa Boogie Single Rectifier+2ks. Marshall 1936+G-Major+RFX midibuddy
Marshall JCM 900+Framus CB+Pedalboard
Pedal board:George Dennis WAH-WAH Switch, Echohead, Regenerator, TD+,MXR M109 EQ, HolyGrail
Uživatelský avatar
crowley_
 
Příspěvky: 322
Registrován: pon bře 27, 2006 12:28
Bydliště: PN

Příspěvekod jasomto » stř zář 26, 2007 12:53

skor by sa dalo povedat ze aj molovy mod k nim patri. aj ked neviem presne co myslis tou "dnesnou" mollovou
Naposledy upravil jasomto dne stř zář 26, 2007 16:31, celkově upraveno 1
IAmTO
Uživatelský avatar
jasomto
 
Příspěvky: 475
Registrován: ned úno 11, 2007 23:07
Bydliště: earth

Příspěvekod crowley_ » stř zář 26, 2007 13:04

som myslel ze "cirkevna stupnica" je historicky nazov mollovej ... ale uz som si vygooglil ako to vlastne je :)
Epiphone G-400 (snimace Gibson 498T)
Mesa Boogie Single Rectifier+2ks. Marshall 1936+G-Major+RFX midibuddy
Marshall JCM 900+Framus CB+Pedalboard
Pedal board:George Dennis WAH-WAH Switch, Echohead, Regenerator, TD+,MXR M109 EQ, HolyGrail
Uživatelský avatar
crowley_
 
Příspěvky: 322
Registrován: pon bře 27, 2006 12:28
Bydliště: PN

Příspěvekod qaywsxedc » stř zář 26, 2007 13:50

a jak to teda je?
Yamaha ERG 121
Ibanez S 320 wk
Beck 50 W
Boss ME-50, Boss RC-2
Uživatelský avatar
qaywsxedc
 
Příspěvky: 402
Registrován: stř led 10, 2007 22:38
Bydliště: Zálesie

Příspěvekod styrioci » stř zář 26, 2007 16:11

predtym ako sa osamostatnili durova a molova stupnica sa v stredoveku pouzivali aj ine stupnice, tzv. mody.
daju sa odvodit tak, ze sa tvoria z povodnych tonov (cdefgahc) ale zaciatok sa posunie vzdy o jeden stupen vyssie a tym sa aj posuvaju intervaly medzi tonmi. ide o ionsku (dur), dorsku, frygicku, lydicku, mixolydicku, aiolsku (mol) a lokrijsku stupnicu.
ionska, lydicka, mixolydicka maju durovy charakter. dorska, frygicka, aiolska a lokrijska maju molovy charakter.

tabulka vzorcov stredovekych stupnic:

ionska = dur - 1 2 3 4 5 6 7
dorska - 1 2 b3 4 5 6 b7
frygicka - 1 b2 b3 4 5 b6 b7
lydicka - 1 2 3 #4 5 6 7
mixolydicka 1 2 3 4 5 6 b7
aiolska = mol - 1 2 b3 4 5 b6 b7
lokrijska - 1 b2 b3 4 b5 b6 b7
Naposledy upravil styrioci dne stř zář 26, 2007 16:35, celkově upraveno 2
Obrázek
Uživatelský avatar
styrioci
 
Příspěvky: 3840
Registrován: čtv lis 03, 2005 12:46
Bydliště: Kosice, SR

Příspěvekod jasomto » stř zář 26, 2007 16:29

ale to nejde povedat len tak zjednodusene ze molova stupnica je len aiolska.skor by som povedal ze aiolska stupnica ma molovy charakter tak isto ako aj dorska atd. ale to je vlastne jedno teraz. .
ake su vlastne vztahy medzi tymito modmi a akordami...?niekto tu spominal miesanie mollovej a durovej toniny.tak ako to je s tym???

sorry...vsak az teraz som si vsimol ze si to napisal aj ty :lol: :shock: :shock:
IAmTO
Uživatelský avatar
jasomto
 
Příspěvky: 475
Registrován: ned úno 11, 2007 23:07
Bydliště: earth

Příspěvekod razmot » stř zář 26, 2007 18:00

cize takto:
1. nepochopil som dobre otazke. chces zvysovat a znizovat intervaly uz v cirvkevnych stupniciach alebo ako? napr. v c frygickej chces zvysovat nejake intervaly?
2.no na to sluzia modulacie. tych typovot je viac(chromaticka, enharmonicka...). princip je celkom jednoduchu, ale v praxi to uplne jednoduche nie je, resp. treba mat uz slusne vedomosti, aby bola ta modulacia spravena plynulo, aby nenarusala charakter ako si napisal a aby bola spravne aj po teoretickej stranke. zavisi to od toho, ci modulujes do vyssej alebo nizsej toniny, ci z dur do mol, mol do dur, dur do dur, mol do mol.o kolko predznamenani je vzdialena nova tonina od povodnej. od toho aj zavisi sposob modulacie. v podstate to funguje na prehodnocovani akordov. to znamena, ze ten akord, ktory je v povodnej tonine T, tak v cielovej moze byt napr. S a takymto plynulym sposob sa da prejst do hociakej toniny. len je to uz zlozitejsie, pretoze tam treba kazdy ton spravne viest a je tam vela pravidiel. ja viem zatial tiez iba tie jednoduchsie modulacie. principu rozumiem, len hovorim, ze je tam vela pravidiel a pod. to som ti asi velmi nepomohol, co? :D
3. tomu som tiez nepochopil. myslel si medzi ostatnymi stupnami toniny alebo ako? nechcem ta chytat za slovicka, len potom presne nerozumiem otazke. BTW sexta ma tonicky charakter? nemyslel si nahodou kvintu? co si vlastne myslel tym tonicky charakter?
razmot
 
Příspěvky: 117
Registrován: čtv srp 23, 2007 14:48
Bydliště: SR

Příspěvekod razmot » stř zář 26, 2007 18:05

inac styrioci napisal vcelku dobre tie mody. tie intervaly som sice nepozeral, bo sa mi nechce :oops: , ale vsak hadam su dobre, nie :wink: ? inac tie cirkevne stupnice sa nepouzivali iba v stredoveku, ale aj dnes sa normalne pouzivaju. no a jonska je durova a aiolska je molova. maju tie iste intervaly. no a samozrejme aj cirkevne stupnice sa daju transponovat.
razmot
 
Příspěvky: 117
Registrován: čtv srp 23, 2007 14:48
Bydliště: SR

Příspěvekod styrioci » stř zář 26, 2007 18:39

blazej píše:tie intervaly som sice nepozeral, bo sa mi nechce :oops:

ak som sa nesekol pri opisovani z knizky tak by maliu byt dobre :lol:
Obrázek
Uživatelský avatar
styrioci
 
Příspěvky: 3840
Registrován: čtv lis 03, 2005 12:46
Bydliště: Kosice, SR


Zpět na Archiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků

cron