Stupnice

Moderátor: Moderators

Příspěvekod much » úte čer 06, 2006 18:57

no vlastne nothing else matters neni najlepsi priklad na ten mol lebo to je take dopletene solo kua ale nevie ma takto narychlo nic napadnut
Tady jede chaozz:P
Uživatelský avatar
much
 
Příspěvky: 540
Registrován: čtv pro 02, 2004 09:20

Příspěvekod much » úte čer 06, 2006 19:04

Maky píše:
Takze sa to dajak odvozuje od zakladnych tonov...?Kde by som mohol najst alebo ako zistim,ze su to zakladne tony?Su nieake linky na nete o tom?Som dajak mimo este stale :D Zrobil som chybu,ze som sa neucil teoriu alebo ze som nechodil na Zus-ku...ale co uz


pre teba je najlepsie pouzit metodu ktoru popisal thomass....podla akordov si zistit aka je to stupnica, cize ake toby tam mozes pouzit....thomass napisal zakladnu jazzovu postupnost, ale v rocku je povedzme beznam durova postupnost C dur, G dur, F dur...(nebude to take lahke draha, refren)...zistis ze akordy patria k c duru, co ti uz napovie aj prvy akord...na solovanie pouzijes tony stupnice C dur a to ti staci. To ze ta tonika bude C vycitis sam...podla mna je o tom zbytocne teoretizovat to budes pocut
Ak budes mat postupnost Amol, G dur, F dur...(Stairway to heaven solo) tak to bude stupnica A mol, a pre teba to bude to iste co pri predchadzajucom lebo C dur a A mol obsahuju rovnake tony...ked to budes hrat dostatocne dlho zistis akym sposobom znie tonika A
Tady jede chaozz:P
Uživatelský avatar
much
 
Příspěvky: 540
Registrován: čtv pro 02, 2004 09:20

Příspěvekod midlo » úte čer 06, 2006 19:17

Much si ma predbehol, ale v podstate som rad, asi by som to tak zrozumitelne nevedel vysvetlit. Este pridam tolko ze ta tonika, cize zakladny ton je to, k comu stale "taha". Je to ako magnet, jedine na tonike dochadza k uvolneniu napatia, ktore sprevadza celu hudbu, preto sa aj 99,9 percent rockovej bluesovej a cojaviem jakej este muziky konci na tonike. Je to doslova pocit uvolnenia.
Gambale - modal magic; Modes - no more mysteries
midlo
 
Příspěvky: 448
Registrován: stř čer 29, 2005 02:09

Příspěvekod Predator » úte čer 06, 2006 19:20

Sorry, chlapci, ale myslím si, že midlo má pravdu. Nebudem to rozvádza, aby ste ma tu neukameňovali, ale je to skutočne o tom, že treba chápa módy cez intervalové vzahy tónov stupnice k tónine skladby, nie ako stupnicu zahranú s odlišným počiatočným tónom.

Napríklad máme tóninu C dur, v nej iónsky modus je klasická durová stupnica

C D E F G A H C

a ak v tejto tónine idem improvizova na lydický mód, tak hrám

C D E Fis G A H C

teda, ako vidno, v tejto tónine nehrám stupnicu C dur od E, ale hrám C dur so zvýšeným 4. stupňom.

Obdobne mixolydický mód v tónine C dur bude

C D E F G A Hb C

nie stupnica C dur hraná od géčka. To vzhľadom na tóninu C bude iba praobyčajný C dur, nie mixolydická stupnica.

Myslím si, že midlo to nemyslel zle ani nebol arogantný, ale chcel poveda, že treba správne chápa myšlienku náväznosti módov na tóninu.
Ináč sa to celé redukuje na rôzne variácie hrania tej istej stupnice.

Snáď ma tu taktiež nikto neobviní z arogancie.
Nezabúdajme na to, že sme muzikanti a treba hlavne hra a tvori ... a nie vybíja sa nezmyselnou nenávisou ku ¾uïom s iným názorom.
Predator
 
Příspěvky: 2614
Registrován: úte črc 20, 2004 10:21
Bydliště: Východoslovenský kraj

Příspěvekod styrioci » úte čer 06, 2006 19:23

tym tahanim myslis napriklad aj zaverecny E5 akord pri vacsine metalovych pesniciek ktore su v Emol? proste na koniec pesnicky to tam sedi ako rit na serbel a bol by hriech ho tam neplesnut? :D :D len ci to dobre chapem
Obrázek
Uživatelský avatar
styrioci
 
Příspěvky: 3840
Registrován: čtv lis 03, 2005 12:46
Bydliště: Kosice, SR

Příspěvekod much » úte čer 06, 2006 19:24

midlo píše:Gambale - modal magic; Modes - no more mysteries


aha ano...dik :wink:
Tady jede chaozz:P
Uživatelský avatar
much
 
Příspěvky: 540
Registrován: čtv pro 02, 2004 09:20

Příspěvekod midlo » úte čer 06, 2006 19:28

tym tahanim myslim napriklad hociaky akord, ktorym napriklad metallica konci svoje pesnicky. Zvlast dobre si to vsimnes na koncerte, ked pred zavercnym akordom daju dominantu - kt. ma najvacsie napatie a potom tam supnu toniku a drzia ju este aspon polminuty a kirk do toho este nieco zamydli...
midlo
 
Příspěvky: 448
Registrován: stř čer 29, 2005 02:09

Příspěvekod styrioci » úte čer 06, 2006 19:33

jj myslim, ze viem co myslis :D vdaka za vysvetlenie...konecne po dlhsom case aj nejaka tema, ktora myslim bude prinosom pre vacsinu z nas a nieco nove sa dozvieme. :wink:
Obrázek
Uživatelský avatar
styrioci
 
Příspěvky: 3840
Registrován: čtv lis 03, 2005 12:46
Bydliště: Kosice, SR

Příspěvekod Maky » úte čer 06, 2006 19:55

No ok Dikes Flasku teraz komu mam poslat? :D piste adresy :D dik caves
Maky
 
Příspěvky: 52
Registrován: čtv lis 17, 2005 00:09
Bydliště: Michalovce

Příspěvekod neiitik » úte čer 06, 2006 20:24

Midlo: Tak aby som nerozpraval bajky :) Mody nechape vecsina hudobnikov oka.. takze co su pre mna mody.. pochopenie a vyznam modov umna zacina vtedy ked ked si zahram C Inosky a za nim si hned supnem C Mixolidicky napriklad.. vtedy vlastne zistim wo co go u modov, co je ta zmena nalady.. vtedy zistim co je v tom mixolidickom ta znizena septima ( 2-2-1-2-2-1-2 ) Je to bajka alebo to spravne chapem?

Taktiez v mojom prispevku som sa snazil povedat ze terba najst tonus a potom uz mas stupnicu vycarovanu.. co je tam bajka? Ako ked tam je prosim treba povedat aby som nezil v omyle..
shutdown -h now
Uživatelský avatar
neiitik
 
Příspěvky: 152
Registrován: čtv úno 02, 2006 07:26
Bydliště: Bratislava - Kosice, niekde v strede :-)

Příspěvekod VladoKN » úte čer 06, 2006 22:49

PODME SI VYSVETLIT AJ ALTERACIE, ABY TO BOLO ESTE PESTREJSIE A NEPOCHOPITELNEJSIE :idea:
Uživatelský avatar
VladoKN
 
Příspěvky: 99
Registrován: pát kvě 19, 2006 07:48
Bydliště: Komárno

Příspěvekod midlo » úte čer 06, 2006 23:00

Neitik - nezijes v omyle :)
VladoKn - alteracie su uplne jednoducha zalezitost :D Ale mozme si nieco popisat o strukturalnych funkciach harmonie (ale to uz by som sa musel pozerat do knihy :) )
midlo
 
Příspěvky: 448
Registrován: stř čer 29, 2005 02:09

Příspěvekod VladoKN » úte čer 06, 2006 23:12

midlo píše:Neitik - nezijes v omyle :)
VladoKn - alteracie su uplne jednoducha zalezitost :D Ale mozme si nieco popisat o strukturalnych funkciach harmonie (ale to uz by som sa musel pozerat do knihy :) )

tOO JE JASNE, ZE JE TO JEDNODUCHE AKO FACKA, smyknu sa ti prsty vedla a uz alterujes jedna radost :lol: ... kludne aj o strukturalnych funkciach sa bavme, ale na to zvlast topic ... dobre povidanicko na dobru noc. Idem off o 3tej vstavam do prace.
Uživatelský avatar
VladoKN
 
Příspěvky: 99
Registrován: pát kvě 19, 2006 07:48
Bydliště: Komárno

Příspěvekod thomass » úte čer 06, 2006 23:39

este kopirujem odpoved jedneho hudobneho teoretika z jedneho fora, kde sa riesila presne tato vec, mozno to niekomu pomoze...

Noteboat píše:Tons of people have written about using different modes for each chord... it's based on the misconception that the chord determines the mode you use. Since all the related modes have a common set of tones, the result won't be anything modal - you'll still be in C major all the way.

There are two approaches you can take.

1) Target tones. I think this is what you have in mind... if you're in C major, use the C major scale, but use the C note to end your phrases; when you're over an F chord, use the F note, etc. After you get used to ending phrases on a target tone, you'll probably want to pick someting other than the chord's root though - you want tension and release in your solo, with the biggest release at the last tonic chord. So the one phrase you really want to end on C is just the last one over a C chord - try ending the other phrases on the fifth of the chord, or on the root of the next chord for more variety... you save your biggest resolution for the big finish at the end.

This isn't the same thing as playing a different mode over each chord... because tonality/modality must be established to be effective. That means your listener must hear the melody long enough to recognize you've done something different - if you're soloing over a quick 12 bar progression, the single bar of the V chord isn't enough time to establish G as a tonal center; people don't hear you playing in G - they just hear you playing in C over a V chord. Since people won't hear the modes, why bother thinking of them?

2) Modal leads. Here you actually are using different modes... but you use the same mode over each chord. So if you're playing in C, and you use the C major scale over the C chord - try using notes from the F major scale over the F chord, and the G major scale over the G chord:

Why is this a modal approach and target tones aren't? Because you're now exploiting the differences between what people expect - the established tonality - and the notes you're playing. You've got:

C Ionian over C
C Mixolydian over F (the same notes as F major)
C Lydian over G (the same notes as G major)

You have no tones that clash with the chord of the moment, but you do have tones that clash with what you've just played in the melody - and memory is a key to tonality. Since the Bb and F# notes will sound out of place with your established tonal center, you clash with the memory. But since they blend in with the chord of the moment you don't sound totally off the wall.

If you want to stretch things farther, try a different mode... use

C Lyidian over C (same notes as F major)
F Lydian/C Major over F
G Lydian over G (same notes as D major)

Now you're really exploiting those differences. Be careful with the tones that clash with the chord (Bb, F, C#)... tension and release is good in a solo, but you want the tension where you plan on having it
Furch S-21 CR
Yamaha 312-II Pacifica
Peavey Classic 30
Marshall MG 15 DFX
In The Deep Shade
thomass
 
Příspěvky: 134
Registrován: ned bře 13, 2005 21:13
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod maio » stř čer 07, 2006 13:23

hm...takze nie posuvanim to hram stale c -dur...ionskyto znamena ze ked zahram od g tonu vsetky mody to je ta farebnost intervalov tych stupnic? to su mody??zahrat od g-cka G-ionsky, G-dorsky, G-frigicky atd???v podstate G-dur stupnica ale kazda s inou naladou/modom/? teda podla toho ako to Predator vysvetluje...
Naposledy upravil maio dne stř čer 07, 2006 15:03, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
maio
 
Příspěvky: 341
Registrován: úte zář 27, 2005 12:14
Bydliště: BA

Příspěvekod maio » stř čer 07, 2006 13:53

ale potom ako ked napr v dorskom G-dur sa mi vyskytuje ais,f...
Uživatelský avatar
maio
 
Příspěvky: 341
Registrován: úte zář 27, 2005 12:14
Bydliště: BA

Příspěvekod much » stř čer 07, 2006 15:02

maio píše:hm...takze nie posuvanim to hram stale c -dur...to znamena ze ked zahram od g tonu vsetky mody to je ta farebnost intervalov tych stupnic? to su mody??zahrat od g-cka G-ionsky, G-dorsky, G-frigicky atd???v podstate G-dur stupnica ale kazda s inou naladou/modom/? teda podla toho ako to Predator vysvetluje...


nie majo sak predsa dorska a frygicka maju malu terciu tak ako mozu byt dur? To uz predsa vies.....zastav sa dnes u mna skusime si zahrat aj v inych modoch
Uživatelský avatar
much
 
Příspěvky: 540
Registrován: čtv pro 02, 2004 09:20

Příspěvekod maio » stř čer 07, 2006 15:15

ah jo...som v koncoch :o takze Gdur-ionska, Gmol-dorska?gmol-frig,gdur lid. atd?
Uživatelský avatar
maio
 
Příspěvky: 341
Registrován: úte zář 27, 2005 12:14
Bydliště: BA

Příspěvekod Predator » stř čer 07, 2006 15:22

zahrat od g-cka G-ionsky, G-dorsky, G-frigicky atd???v podstate G-dur stupnica ale kazda s inou naladou/modom/? teda podla toho ako to Predator vysvetluje...


V podstate to nie je G durová stupnica, ale stupnica s počiatočným tónom G. Ale áno, chápeš to teraz správne
Naposledy upravil Predator dne stř čer 07, 2006 15:24, celkově upraveno 1
Nezabúdajme na to, že sme muzikanti a treba hlavne hra a tvori ... a nie vybíja sa nezmyselnou nenávisou ku ¾uïom s iným názorom.
Predator
 
Příspěvky: 2614
Registrován: úte črc 20, 2004 10:21
Bydliště: Východoslovenský kraj

Příspěvekod Lord Jamess » stř čer 07, 2006 15:22

no ja sa na mody pozeram z hladiska intervalov, nie z hladiska tonov, takze sa nepletiem tym ze by som v kuse hral C dur alebo take veci...(dtaznevehy tonov na hamtniku, pre mna su furt len cisla prazcov tak pocitam s nimi :)
It's much easier to believe in a greater being than to believe in yourself.
Uživatelský avatar
Lord Jamess
 
Příspěvky: 414
Registrován: ned říj 16, 2005 19:35
Bydliště: Warrington, GB

PředchozíDalší

Zpět na Archiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků

cron