teoria akordov

Moderátor: Moderators

teoria akordov

Příspěvekod qaywsxedc » stř led 14, 2009 14:21

zdravim...nie som si isty ci to tu nahodou uz neni.ale myslim ze ne jak som pozeral

no takze tuto temu som zalozil preto aby ste sem hadzali prispevky alebo odkazy s touto problematikou.teda mam na mysli hlavne to co znamenaju vsetky tie znacky akordov ako "sus, dim, add, aug,..."

viem ze je jednoduche si vsetko proste natukat do niakeho programu a tam nam to vyhodi jaky to je prstoklad...ale nie vzdy mame pri sebe pc alebo nieco podobne.a ono vlastne setky tie komplkovane dlhe nazvy akordov su celkom jednoduche ked pochopime ako funguju

ide mi teda o to co sa deje s akordom ked napriklad z A spravime A sus2...teda myslim ze nieco take ze znizime terciu od A teda namiesto tercie zahrame sekundu...toto je len taky priklad.neviem ci je vlastne spravne...

no a niekedy mame take tie brutalne dlhe nazvy akordov a setko je to vlastne len o intervaloch a tonoch danej stupnice preto to aj urcite lepsie pomoze pochopit mnoho veci suvisiacich s tymto
Yamaha ERG 121
Ibanez S 320 wk
Beck 50 W
Boss ME-50, Boss RC-2
Uživatelský avatar
qaywsxedc
 
Příspěvky: 402
Registrován: stř led 10, 2007 22:38
Bydliště: Zálesie

Příspěvekod urmo » stř led 14, 2009 17:03

Takze napisem schemticky aspon zakladne formuly najpouzivanejsich 5- a 7-akordov:

Dajme tomu ze mame stupnicu X dur s intervalmi 1 2 3 4 5 6 7, potom z nej sa da odvodit:

Kvintakordy:
X - major (dur) - 1 3 5
Xm - minor (mol) - 1 b3 5
Xaug - augmented (zvacseny) - 1 3 #5
Xdim - diminished (zmenseny) - 1 b3 b5
Xsus2 - suspended second (3 nahradena sekundou) - 1 2 5
Xsus4 - suspended fourth (3 nahradena kvartou) - 1 4 5

Septakordy:
Xmaj7 - major seventh chord (durovy septakord) - 1 3 5 7
X7 - dominant seventh chord (dominantny septakord) - 1 3 5 b7
Xm7 - minor seventh chord (molovy sept.) - 1 b3 5 b7
Xm7b5 - half-diminished (polzmenseny) - 1 b3 b5 b7
Xdim7 - diminished (zmenseny) - 1 b3 b5 bb7
Xaug7 - augmented (zvacseny) - 1 3 #5 7

Este najcastejsie problem - aky je rozdiel medzi Cmaj11, C11 a Cadd11?

Cmaj11 - 11-tkovy dur akord (unadecima) - 1 3 5 7 9 11
C11 - 11th dominant akord - 1 3 5 b7 9 11
Cadd11 - dur-kvintakord s pridanou 11 - 1 3 5 11

Z toho vyplyva, ze uz od septakordov sa pridava k akordu oznacenie maj7 alebo 7. S dalsou pridanou tenziou (9,11,13) si priponu a kvalitu septimy berie v oznaceni prave ona tenzia. (Cmaj7 - Cmaj13, C9, a pod.)

- podrobnejsie veci mozme podebatit v teme, nechcem to tu nahustovat zbytocnostami. :wink:
Naposledy upravil urmo dne stř led 14, 2009 18:22, celkově upraveno 1
urmo
 
Příspěvky: 459
Registrován: pon kvě 17, 2004 18:49
Bydliště: Piešany

Příspěvekod qaywsxedc » stř led 14, 2009 17:41

urmo:ne ne...len pokracuj...presne toto som mal na mysli...takto ked clovek pochopi jak tie veci funguju moze si setky akordy odvodit sam a nemusi sa kukat vzdy do niakych tabuliek
Yamaha ERG 121
Ibanez S 320 wk
Beck 50 W
Boss ME-50, Boss RC-2
Uživatelský avatar
qaywsxedc
 
Příspěvky: 402
Registrován: stř led 10, 2007 22:38
Bydliště: Zálesie

Příspěvekod Bilboslavus » stř led 14, 2009 17:42

presne toto som dneska v ZUŠ začal prebera :lol: :lol: tak som učiteľovi povedal či si radšej neprecvičíme taping :lol: :lol: :lol:

Ono urmo to napísal veľmi správne, ale ja osobne by som sa s tým serka nechcel, som rád že dosial nie som na hranie akordov odkázaný a ešte premýšľa o nich, myslím, že dos podstatný krok bude ovedomi si noty na hmatníku a to mne osobne sklerotikovi robí problém.
Samozrejme treba ovláda skvele stupnice a neviem koľkí z náš sú taký že počujú F mol a hneď sa im vybaví kvinta, sexta ... takže držím osobne palce každému čo sa tým bude a chce zaobera, ale ja som to rozhodne neni :twisted:
ESP LTD MH-50 powered by EMG 81+85 in association with Ernie Ball 10
kombo: tranzistor Kustom Arrow16J 15W
PROEL káble, trsátka Jim Dunlop 0,99mm, JazzII, Ibanez signature Paul Gilbert,
Planet Waves pásik a kapo, multiefekt Boss GT-8
Uživatelský avatar
Bilboslavus
 
Příspěvky: 1076
Registrován: ned črc 15, 2007 22:42
Bydliště: Handlova bohuzial

Příspěvekod urmo » stř led 14, 2009 17:54

to qay: no šak postav nas tu pred nejaky prblem a mozme riešit hlbsie :wink:

to bilbo: zase sa musim zopakovat ale toto je fakt lahučke, teda teoreticky. Prakticky na hmatniku je to uz horsie, lebo zase tieto akordiky mozes zahrat vo vela typov vocingov a obratov. Gitaristi to maju v tom horsie.
...all that we learn this time, is carried beyond this life.
http://bandzone.cz/urmo

Soller&Sivcak Custom
Godin SD
Ibanez JSM100 - John Scofield
Yamaha F340
Diezel Herbert
Diezel 4x12" Vintage30 Rearloaded
TC Electronic G Major
urmo
 
Příspěvky: 459
Registrován: pon kvě 17, 2004 18:49
Bydliště: Piešany

Příspěvekod Polymer » stř led 14, 2009 18:02

btw, nie je nahodou molovy akord 1 b3 5? :shock:
Ibanez RG-370 DX (neck: EMG-89 | bridge: EMG-81)
Engl Thunder 50 Reverb
Dunlop Crybaby GCB-95
Korg AX5G
Shure SM57
EB .010-.052
Uživatelský avatar
Polymer
 
Příspěvky: 817
Registrován: pát pro 29, 2006 21:33
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Bilboslavus » stř led 14, 2009 18:20

urmo píše:to qay: no šak postav nas tu pred nejaky prblem a mozme riešit hlbsie :wink:

to bilbo: zase sa musim zopakovat ale toto je fakt lahučke, teda teoreticky. Prakticky na hmatniku je to uz horsie, lebo zase tieto akordiky mozes zahrat vo vela typov vocingov a obratov. Gitaristi to maju v tom horsie.


teoreticky to ovládam ale prax to je svina :lol:
ESP LTD MH-50 powered by EMG 81+85 in association with Ernie Ball 10
kombo: tranzistor Kustom Arrow16J 15W
PROEL káble, trsátka Jim Dunlop 0,99mm, JazzII, Ibanez signature Paul Gilbert,
Planet Waves pásik a kapo, multiefekt Boss GT-8
Uživatelský avatar
Bilboslavus
 
Příspěvky: 1076
Registrován: ned črc 15, 2007 22:42
Bydliště: Handlova bohuzial

Příspěvekod urmo » stř led 14, 2009 18:23

Polymer píše:btw, nie je nahodou molovy akord 1 b3 5? :shock:


sorry, preklep, opravene, pridany problem add a neaad akordov :D
urmo
 
Příspěvky: 459
Registrován: pon kvě 17, 2004 18:49
Bydliště: Piešany

Příspěvekod qaywsxedc » čtv led 15, 2009 11:21

urmo píše:to qay: no šak postav nas tu pred nejaky prblem a mozme riešit hlbsie :wink:


konkretny problem som nemal na mysli...islo mi len o to vysvetlit tie akordy jak ich skladat...ja som vzdicky ked bol niaky haluzny akord pozrel niekde jeho prstoklad...takto sa moze kazdy naucit jak spravit ten prstoklad sam
Yamaha ERG 121
Ibanez S 320 wk
Beck 50 W
Boss ME-50, Boss RC-2
Uživatelský avatar
qaywsxedc
 
Příspěvky: 402
Registrován: stř led 10, 2007 22:38
Bydliště: Zálesie

Příspěvekod urmo » čtv led 15, 2009 13:54

qaywsxedc píše:
urmo píše:to qay: no šak postav nas tu pred nejaky prblem a mozme riešit hlbsie :wink:


konkretny problem som nemal na mysli...islo mi len o to vysvetlit tie akordy jak ich skladat...ja som vzdicky ked bol niaky haluzny akord pozrel niekde jeho prstoklad...takto sa moze kazdy naucit jak spravit ten prstoklad sam


no ved podla tych formul si vyskladas tonove zlozenie akordu. Napriklad chcem C dur - stupnica C dur ma tony C D E F G A B(H) - na kvintakord potrebujes 1, 3, 5 cize tony C E G.

To ze ako ich uz chytis, tak to je dril, z netu si proste musis postahovat zakladne tvary chytania akordov - chord shapes. Mal by si sa naucit aspon zakladne tvary nebarre otvorenych drzani akordov - C, G, D, A, E a potom molove Dm, Am, Em. tie potom posuvat v barre podla rootu-zakladneho tonu. Na toto neexistuje nalievaren. To sa proste musis naucit hmaty, inak sa to neda.
urmo
 
Příspěvky: 459
Registrován: pon kvě 17, 2004 18:49
Bydliště: Piešany

Příspěvekod cUggIO » čtv led 15, 2009 15:42

urmo píše:Takze napisem schemticky aspon zakladne formuly najpouzivanejsich 5- a 7-akordov:

Dajme tomu ze mame stupnicu X dur s intervalmi 1 2 3 4 5 6 7, potom z nej sa da odvodit:

Kvintakordy:
X - major (dur) - 1 3 5
Xm - minor (mol) - 1 b3 5
Xaug - augmented (zvacseny) - 1 3 #5
Xdim - diminished (zmenseny) - 1 b3 b5
Xsus2 - suspended second (3 nahradena sekundou) - 1 2 5
Xsus4 - suspended fourth (3 nahradena kvartou) - 1 4 5

Septakordy:
Xmaj7 - major seventh chord (durovy septakord) - 1 3 5 7
X7 - dominant seventh chord (dominantny septakord) - 1 3 5 b7
Xm7 - minor seventh chord (molovy sept.) - 1 b3 5 b7
Xm7b5 - half-diminished (polzmenseny) - 1 b3 b5 b7
Xdim7 - diminished (zmenseny) - 1 b3 b5 bb7
Xaug7 - augmented (zvacseny) - 1 3 #5 7

Este najcastejsie problem - aky je rozdiel medzi Cmaj11, C11 a Cadd11?

Cmaj11 - 11-tkovy dur akord (unadecima) - 1 3 5 7 9 11
C11 - 11th dominant akord - 1 3 5 b7 9 11
Cadd11 - dur-kvintakord s pridanou 11 - 1 3 5 11

Z toho vyplyva, ze uz od septakordov sa pridava k akordu oznacenie maj7 alebo 7. S dalsou pridanou tenziou (9,11,13) si priponu a kvalitu septimy berie v oznaceni prave ona tenzia. (Cmaj7 - Cmaj13, C9, a pod.)

- podrobnejsie veci mozme podebatit v teme, nechcem to tu nahustovat zbytocnostami. :wink:


Urmo presne toto som dost dlho hladal....dik a kludne pokracuj

P.s. interval oznaceny 1 je to X z tej stupnice? (z hudobnej teorie som duty ako trubka :D)
My rig consists of:Marshall 2266H,Marshall 1960TV,Gibson SG faded,Vintage V99,MXR GT-OD,MXR Carbon Copy,Korg Pitchblack,Dunlop SW95,EHX Small Clone,Boss GE-7,Sommer+Proel Cables & Neutrik's
Uživatelský avatar
cUggIO
 
Příspěvky: 3045
Registrován: pon črc 02, 2007 15:04
Bydliště: Nové Zámky/Bratislava

Příspěvekod urmo » čtv led 15, 2009 18:09

jo jo za X si treba doplnit nazov stupnice, tam islo hlane o pripony. A za 1 2 3 atd si treba doplnit tony durovej. :wink:
urmo
 
Příspěvky: 459
Registrován: pon kvě 17, 2004 18:49
Bydliště: Piešany

Příspěvekod thao » pon čer 07, 2010 15:54

to urmo: krasne napisane a vysvetlene! dakujem!
thao
 
Příspěvky: 96
Registrován: stř úno 14, 2007 12:46
Bydliště: SR

Příspěvekod Darakes » pon čer 07, 2010 18:34

toto si asi vytlacim :D este treba vediet stupnice ake maju predznamenania :D veledol som to a zasa som to zabudol :Da co sa tyka stupnic ... vacsina stupnic maju rovnaku figuru len zacinas inym tonom a ostatne prazce pokracujes mas to ako pentatoniky mas 3 druhy a kazdy ma stalu figuru a ked len menis polohu uz dostavas pentatoniku inej stupnice ides na vyzsiu hras to iste ale mas pentatoniku inej stupnice ...takze zakladne stupnice si zahras a ani nemusis vediet predznamenania staci ti najst prvy ton a mas.
napr C dur a D dur alebo A dur a G dur...
G dur hras(
E 2,3
H 3,5
G 2,4,5
D 2,4,5
A 2,3,5
E 3prazec 5 prazec
To mas G dur a chces zahrat A dur hras to iste len posunie vsetko o dva pprazce(zacinas Ackom)

Cdur a D dur maju tiez tu istu figuru... ale inu od Gdur a a Dur
Schecter Hellraiser C1 Gloss White (EMG 81TW/89)
Vintage V100 TSB Dimarzio pafpro/super distortion- NA PREDAJ
Marshall JCM 2000 TSL 100- NA PREDAJ
Framus FR 212 (Celestion V30)
Peavey 6505+ 112 Kombo
Yamaha C40(klasicka gitara)
Darakes
 
Příspěvky: 248
Registrován: sob čer 14, 2008 19:44
Bydliště: Lipany

Příspěvekod plach » pon čer 07, 2010 19:51

ježišikriste:...čiarky vo vetách ti nehovoria nič? Zle sa to toiž číta takto...hm..na jeden dych...
Uživatelský avatar
plach
 
Příspěvky: 524
Registrován: stř lis 07, 2007 20:53
Bydliště: s----


Zpět na Gitarove techniky a teoria

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník